Kinderen zijn elke week bezig met begrijpend lezen. Maar genieten ze ook van de teksten die ze zo enorm druk aan het begrijpen zijn het hele jaar?
Dat doet er niet toe, denk je misschien. Het gaat om de techniek van het ‘begrijpend lezen’ te beheersen.
Op zich is begrijpen wat je leest als je aan het lezen bent wel zo fijn en handig. Dat is zo. Maar, waarom lezen we?
Waarom lees jij?
Ik lees voor mijn plezier of omdat ik de interesse heb om iets te weten.
Dat leest fijn. Lijkt me logisch.
Komt een kind daar nou aan toe als het bezig is met het vak begrijpend lezen? Leest een kind dan met plezier? Leest een kind dan vanuit nieuwsgierigheid?
Ik waag dat te betwijfelen.
Over het algemeen gaat het zo. Er worden teksten en vragen uitgedeeld. Vooraf is bepaald welke tekst gelezen wordt. Bepaald door een vaststaande methode waarin anderen bepalen waarover de tekst van die week gaat. Ook de eigen juf of meester heeft dat dus niet voor het zeggen.
De inhoud van de les gaat dan meestal al volgt. De juf of meester vraagt de kinderen te voorspellen waar de tekst over gaat. De kinderen kijken hiervoor naar de plaatjes en de kop en tussenkoppen. De tekst wordt gelezen. Na het lezen maken de kinderen de vragen die bij de tekst horen. Dit zijn meestal multiple choice-vragen en open vragen.
Dit allemaal met een strategie. Zeg maar een handleiding hoe je het allemaal moet doen. Je volgt bepaalde stappen. Bij een bepaald soort vraag waarbij je terugkijkt naar een regel in de tekst moet je er bijvoorbeeld aan denken dat het antwoord ook 1 of 2 regels erboven of eronder kan staan. Of je moet bijvoorbeeld bepalen welk verband een zogenoemd signaalwoord aangeeft. Soms werk je niet alleen met de strategie, maar moet je opschrijven met welke strategie je een vraag beantwoordt.
Maar als je nou de techniek leert om goed begrijpend te leren lezen en je het hele jaar door week na week na week na week na week na week bezig blijft met die techniek van het begrijpend lezen leren en je doet dat de klas erop en de klas erop en de klas erop,…………wanneer mag je het dan eindelijk eens gaan toepassen en mag je in de klas voor je plezier en vanuit je eigen interesse gaan lezen?
* Annette